Rozpoczęcie roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. Najważniejsze decyzje dotyczące organizacji zajęć lekcyjnych, systemu oceniania i życia szkolnego podejmowane są na Radzie Pedagogicznej, która w większości placówek oświatowych po raz pierwszy odbywa się w sierpniu. Zgromadzenie owe będzie w roku szkolnym powtarzane jeszcze co najmniej trzy razy, jednak na tej pierwszej podejmuje się kluczowe decyzje dotyczące organizacji przyszłego roku.
Rada Pedagogiczna w wyniku swojej pracy jest zobowiązana do zaplanowania i zatwierdzenia pracy dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej szkoły, bez względu na to czy dotyczy to szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum, czy też zespołu szkół ponadgimnazjalnych. W celu ułatwienia tego zadania członkom Rady Pedagogicznej, w drodze uchwał wprowadzonych przez odpowiednie organy, kompetencje Rady Pedagogicznej podzielono na stanowiące oraz opiniujące.
Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej
Wśród najważniejszych zadań wynikających z kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej wymienić należy obowiązek zatwierdzenia planów pracy szkoły, zatwierdzenia wyników klasyfikacji oraz promocji uczniów, podjęcie decyzji w sprawie przeprowadzanych eksperymentów oraz nowinek pedagogicznych w szkole. W ramach kompetencji stanowiących, dyrektor wraz z Radą może zadecydować również o skreśleniu ucznia z listy. Oprócz tego dyskutuje się o możliwościach poprawy jakości nauczania np. poprzez doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli.
Kompetencje opiniujące Rady Pedagogicznej
W ramach kompetencji opiniujących Rada Pedagogiczna ma obowiązek przedyskutowania najważniejszych decyzji dotyczących organizacji przyszłego roku szkolnego takich jak: szkolny zestaw programów i tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych. Dodatkowo rozmawia się o możliwościach rozwoju nauczycieli, a także o pomysłach na dodatkowe zajęcia dydaktyczne, wychowawcze oraz opiekuńcze. Dyrektor na również obowiązek przedstawienia wynagrodzenia w ramach stałych prac, a także wynagrodzenia za dodatkowe zajęcia, o których wspomniano powyżej. Uczestniczących w zebraniach Rady Pedagogicznej obowiązuje czynne zabieranie głosu oraz wyrażanie opinii na temat analizowanych problemów. Podejście każdego z uczestniczących musi być bezstronne, a przygotowywane zagadnienia muszą być rzetelnie oraz obiektywnie przedstawione. Dużo więcej szczegółowych informacji dotyczących pracy Rady Pedagogicznej w formie artykułów oraz dokumentów znajdą Państwo na stronie: nadzor-pedagogiczny.pl